Inleiding
Klop Corporate Finance werkt al meer dan dertig jaar voor een landelijk netwerk aan accountantskantoren van klein tot groot.
Het feit dat we dit al meer dan dertig doen, zegt volgens ons iets over onze toegevoegde waarde, niet alleen in de vorm van het realiseren van transacties, maar ook in de vorm van meedenken en meedoen in de ontwikkelingen in accountantsland.
Grote veranderingen
Grote veranderingen zijn gaande in accountantsland o.a. op het terrein van controle (vergunningen) en voorschriften, alsmede gedigitaliseerde verwerking en het leggen van het accent op de adviespraktijk en bepaalde specialisaties.
Mogelijke effecten commissie
De overheid heeft uit onvrede met de gang van zaken in accountantsland een zware commissie aan het werk gezet, hoe het allemaal beter en efficiënter kan en streeft duidelijk naar minder vergunningen voor de sector voor betere door haar goedgekeurde controle kantoren.
Zodra deze plannen werkelijkheid worden is er emplooi voor het fusie en overnameproces van de kantoren die hun vergunning moeten inleveren (vlgs. de planning van de Overheid komt deze schifting eind 2019 op tafel).
Overigens kan men er ook voor kiezen om als accountantskantoor zonder controlevergunning verder te gaan, iets wat ongetwijfeld ook vaak zal gebeuren.
Dit lost overigens het dilemma controle versus advies niet op…
De Overheid wil nl. af van het “conflict of intrest“ t.a.v. adviezen en controle in één hand en mogelijk zal er straks gekozen moeten worden tussen controle en advies.
Een grote vraag blijft in dit verband of deze eis straks ook gesteld gaat worden aan de kleinere kantoren, terwijl deze combinatie een wezenlijk onderdeel is van haar activiteiten…
Scheiding is o.i. alleen weggelegd voor organisaties van een zekere omvang (het hebben van een kritische massa) om o.a. de gespecialiseerde adviseurs op een volwaardige wijze aan het werk te houden. Zo komt b.v. bij Deloitte al ca. 45 % van de omzet uit de adviespraktijk en wordt het belang van de accountantspraktijk navenant minder. Bij de andere Big Four kantoren voltrekt zich hetzelfde proces.
Ook de middelgrote clubs zitten volop in het transitieproces van accountantskantoor naar multidisciplinaire adviespraktijk.
Voor kleinere kantoren t.w. de “grote massa“ is de accountant vaak de enige expert en adviseur voor de kleinere bedrijven en ondernemingen. Bij deze kantoren bestaat het leeuwendeel van de werkzaamheden uit administratieve (samenstel) werkzaamheden, aangevuld met fiscale werkzaamheden. Aparte adviezen door experts worden nauwelijks gegeven en deze constructie van multidisciplinair adviseur biedt ook nauwelijks tot geen ruimte voor een aparte adviesunit.
Wat zijn de consequenties als straks advies en accountancy ook worden gescheiden bij de kleinere kantoren?
We zijn we er niet gerust op, of de Overheid straks de gecombineerde situatie ongemoeid laat.
Misschien wil de fiscus o.a. in dit verband straks af, van het aan het handje lopen van de accountant en wordt het mogelijk gemaakt dat men rechtstreeks toegang krijgt tot de gegevens?
Misschien wil men de adviezen scheiden van de rest en wordt de cliënt van enige importantie straks gedwongen om zijn adviezen bij een club te halen, die wel een adviesafdeling heeft?
Misschien komt de titel van accountantskantoor straks slechts alleen toe, aan kantoren met een vergunning of een aparte adviespoot etc.
Kortom: hoe wijs is het om ziende alle ontwikkelingen, om op de huidige voet voort te gaan ?
Wat mogelijk te doen, nu het nog kan?
Veel zal afhangen van de eigen perceptie van de komende ontwikkelingen. Afhankelijk van deze perceptie zal een bepaalde keuze moeten worden gemaakt.
Men kan kiezen voor alles bij “het oude laten“ onder het motto het zal mijn tijd wel uitduren. In feite een uitmelkstrategie, totdat “het beestje droog staat “ en slechts een slachtprijs resteert.
Men kan ook kiezen voor specialisatie (als de portefeuille dit toelaat) en de rest afstoten. Zo hebben we de afgelopen jaren al diverse kleine controlepraktijken “onder dak mogen brengen“ bij grotere kantoren ter voeging.
Men kan ook kiezen voor aansluiting bij een collega kantoor om de huidige waarde te verzilveren en de basis onder het kantoor te verstevigen, iets wat we de afgelopen jaren veelvuldig hebben geïnitieerd en begeleid.
Tenslotte kan men ook het kantoor verkopen omdat men b.v. op een zekere leeftijd is en van een welverdiend pensioen wil gaan genieten.
Ook in deze situatie hebben we partijen vele malen succesvol begeleid.
Wat is niet aan te bevelen?
Niet aan te bevelen is een nonchalante houding t.a.v. de komende ontwikkelingen, hoewel dit natuurlijk ieders goede recht is…
Waar ligt je hart, wie bent u, wat kunt u, wat ziet u als u op een zekere afstand naar uw bedrijf of kantoor kijkt? Wie bent u in de ogen van uw cliënten en wie bent u in de ogen van uzelf? Hoe kijkt u tegen uw toekomst aan en kunt u dit zelf invullen op de wijze die u ziende alle ontwikkelingen, graag zou willen realiseren? En als dit niet het geval is wat doet u dan? Moet er dan niets gebeuren?
Wat ons betreft kunt u voor de bepaling van uw toekomst met een eventuele derde partij prima bij ons kantoor terecht, immers wij hebben in de afgelopen dertig jaar vele kleine en grote transacties begeleid, en tot een succes gemaakt. Er staat dus een schat aan kennis en ervaring te uwer beschikking bij onze inschakeling.
Misschien is het nu tijd om met het oog op de toekomst van uw kantoor (en uzelf), de nodige stappen te zetten.
Meld je discreet en vrijblijvend. Van praten is nog nooit iemand minder geworden.
Teus Klop
Directeur Klop & Partners/Klop Corporate Finance
033 45 46 600 / O6 53 37 33 12