Er is een tijd van komen en een tijd van gaan, luidt een oud gezegde.
Nu we al meer dan dertig jaar in de accountantswereld rondlopen, vallen in ieder geval twee zaken op, te weten:
- In tijden van crisis is men sterk geneigd, om middels samenwerking, fusie en overname de organisatie te versterken.
- In tijden van economische groei wil men graag zelf versneld groeien en is men in de markt om zelf iets over te nemen.
Long analyses, wrong analyses
Eén van de uitspraken van een econoom wiens naam ik vergeten ben, ‘long analyses, wrong analyses’, gaat maar al te zeer op door de snelle veranderingen in accountantsland. Evenals de uitspraak: ‘Succes breeds failure’. Te lang op dezelfde wijze ondernemen, geen acht slaan op digitalisering of veel te weinig, geen vernieuwing en/of verandering oppikken en vooral ‘houden wat je hebt’, breeds failure indeed…
Enkele ontwikkelingen die u gegarandeerd voor uw kiezen krijgt
Hoe doe je dat? ‘Houden wat je hebt”? Nou in ieder geval niet door niet met je tijd mee te gaan. Alles, wat gerobotiseerd en gedigitaliseerd kan worden, zal de komende jaren geschieden.
Vragen die je jezelf hopelijk al gesteld hebt:
- Wat betekent dit voor onze adviseurs, uitvoerende mensen en specialisten?
- Welke adviseurs hebben we nodig en welke niet?
- Wat betekent dit voor onze bemensing en hoe goed kunnen we onze specialisten als expert aan het werk houden, nu hun taken en uitvoering bij voortduring wijzigen?
- Waar ligt het optimum voor onze arbeidsverdeling en hoe beheersen we tegelijk de kwetsbaarheid?
- Hoe groot moet ons kantoor zijn om mee te kunnen in de vaart der volken?
- Hoe gaan we reageren als de groei weer verminderd en omslaat in een krimp?
- Wat doen we met medewerkers die zich ‘uitgeroofd’ voelen door extreem lange werktijden en veel te weinig vrije tijd?
- Wat moeten we met onze maatschapsfilosofie bij jonge mensen die hier niet meer in geloven?
- En hoe dragen we onze maatschappelijke betrokkenheid uit aan mogelijke kandidaten?
De big four houdt regelmatig opruiming in sectoren en cliënten die te weinig aan het resultaat bijdragen en ‘die paar’ accountants die men heeft, zet men liever zo rendabel mogelijk in. Dat is dus voer voor kleinere kantoren, waarbij echter alleen het probleem wordt verplaatst.
Dit zijn zomaar wat ontwikkelingen en kanttekeningen die tot nadenken stemmen. Wellicht komt u, net als veel van onze opdrachtgevers de afgelopen dertig jaar… ook tot de conclusie dat schaalvergroting wel eens de oplossing zou kunnen zijn, in deze tijden van economische groei. Het heeft hen geen windeieren gelegd (!). Zo ja, e-mail, bel of schrijf even voor een discreet vrijblijvend intakegesprek. Onze opdrachtgevers zijn beslist geïnteresseerd in de mogelijkheden die u elkaar te bieden heeft.
Teus Klop