De verkoop van een kantoor is niet alleen een kwestie van geld, maar eerst en vooral een kwestie van cultuur en een klikfactor tussen koper en verkoper. De waardering van de praktijk is hier secundair aan. Verder moeten de voordelen voor beide partijen zowel emotioneel alsook rationeel in alle geledingen duidelijk zijn. Een accountantskantoor wordt nl. geëxploiteerd door de mensen die er werken en niet door het naambord op de deur. Het kantoor vormt een samenwerkingsverband tussen specialisten en uitvoerenden maar ook tussen de medewerkers, management en cliënten.
Integratie betekent vaak voeging van twee bedrijven op één locatie. Dit levert kostenbesparing en een betere arbeidsverdeling en/of inzet van specialisten op. Soms wordt het personeel in een aparte BV ondergebracht en lenen partijen naar behoeven hun eigen personeel in.
Een goede integratie komt tot stand als de deal wordt gegoten in een integratieproject, wat step by step per aandachtsveld tegen het licht gehouden wordt door beide partijen onder leiding van een projectleider. Hierbij moet bedacht worden dat vaak “het hele hebben en houden” van het personeel verweven zit in het kantoor waar ze werken.
Het slagen of falen van een goede integratie en daarmede het koesteren van de vaak grote investering hangt nauw samen met de relatie die men met de cliënten onderhoudt. Als mensen ongelukkig zijn met de transactie, kan dit tot ernstig verloop van personeel en cliënten leiden, met alle financiële gevolgen van dien.
De investering moet worden terugverdiend op een overzienbare termijn. Dit kan alleen als wordt uitgegaan van samen werken, samen delen en verdienen.
Er zijn diverse redenen om te kiezen voor een minder vergaande transactie dan een volledige overname of integratie. Denk aan de wens om zeggenschap te behouden of contactpersonen van belangrijke klanten. Fusie is hiervoor de uitgelezen modus, immers men voegt twee bedrijven samen die als gelijkwaardige partners met elkaar verder gaan. Overigens kan een overname ook geleidelijk aan geschieden, bijvoorbeeld middels een deelname die volgens schema wordt uitgebreid.
Contact over overname, fusie, integratie en/of participatie
Zo zijn er verschillende opties. Wij bepalen graag samen met u de meest rendabele vorm. Wilt u vrijblijvend overleggen over de verschillende opties en wat wij voor u kunnen betekenen dan bent u van harte welkom. Wij zijn bereikbaar via de telefoonnummers 033 45 46 600 en 06 5337 3312 (buiten kantooruren) en ons e-mailadres klop@klopcorporatefinance.nl. Ons kantoor is gevestigd in Amersfoort. Ook hier ontvangen wij u graag.