Voor een goede onderbouwing van de vraagprijs, dienen een aantal elementen de revue te passeren zoals toekomstverwachtingen, waardebepalende elementen van het bedrijf, resultaten tot op heden etc. etc.
Er dient een analyse te worden gemaakt van de 29 ‘value based elementen’ van de onderneming. De adviseur kan bij deze waardering een waardevolle rol vervullen, aangezien hij of zij niet emotioneel bij het bedrijf betrokken is.
Bovendien weet hij of zij “wat de markt ervoor geeft”. Belangrijk is in deze dat de koopprijs op afzienbare termijn kan worden terugverdiend. Uitgaande van behoud van de winstgevendheid, adequaat management en een passende financiering.
Een telefoontje (033 – 45 46 600/ 06-53 37 33 12) of e-mail is voldoende om een eerste kennismaking te arrangeren. Vragen staat vrij tenslotte, het kost u niets en kan u wel een heleboel geld opleveren.
Wat is uw bedrijf waard?
De waardering van het te kopen of te verkopen bedrijf is uiteraard essentieel. Deze waardering is onder andere gebaseerd op de positie van het bedrijf, de markt, de toekomstverwachtingen, de sterke en zwakke punten van het bedrijf, de ontwikkelingen in de markt waarin het bedrijf opereert, de resultaten van de afgelopen drie jaar, alsmede wensen en verlangens van de aanbiedende en vragende partij.
Voor de waardering maken wij gebruik van beproefde questionnaires met een compleet overzicht van de beïnvloedende factoren en weging van relevante elementen.
Hoogste opbrengst – de sleutel tot succesvolle verkoop van uw bedrijf
Heeft u zich wel eens afgevraagd wat het bedrijf van uw collega waard is? In de praktijk blijkt deze schatting nagenoeg nooit overeen te komen met de prijs die uw collega in gedachten had. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de subjectiviteit waarmee u nu eenmaal naar uw eigen bedrijf en dat van uw collega kijkt. U bent nu eenmaal mens…
Goede voorbereiding is het halve werk
Waarde heeft alles te maken met timing. Niet zelden schakelt men ons bureau in met als aanleiding: ‘ons bedrijf gaat niet goed en ik wil het verkopen voor het niets meer waard is.’ Dat is dus het slechtste moment om het bedrijf te verkopen, immers wat niets waard is brengt ook niks op.
Ons advies is in dat geval dan ook: zo mogelijk eerst de winstgevendheid verhogen en pas daarna het verkooptraject inzetten. Het kan dan zijn dat u uiteindelijk helemaal niet meer hoeft te verkopen en zo ja, levert het een goede prijs op. Mocht u overgaan tot koop of verkoop zorgen wij eerst voor een goede preselectie van mogelijk geschikte partijen. Dit scheelt u veel tijd (geld) en ergernis.
Enige aandachtspunten in verband met verkoop van uw bedrijf
Welke zaken zijn zoal in het geding bij de verkoop, naast de financiering? Wat gaat u zelf doen na de verkoop? Wilt u er nog een aantal jaren bij blijven of laat u het aan uw opvolgers over? Aan wie wilt u het over doen? De concurrent, het personeel, uw kinderen, vrienden of kennissen, een nieuwe starter etc.? Hoe vindt u die en zijn ze dan in staat om uw bedrijf te runnen?
Hoe wordt de overname gefinancierd, bent u bereid zelf risico te lopen, bent u ook in voor een creatieve inverdienregeling van de koper of wilt u uitsluitend ‘boter bij de vis’? Zomaar een kleine greep uit de vele vragen die op u af zullen komen als u uw bedrijf wilt gaan verkopen. We hanteren in dit verband een questionnaire zodat we niets over het hoofd zien. De hulp van ons bureau bij de beantwoording van al deze vragen verschaft veel inzicht. Het kan de oplossing snel en goed dichterbij brengen en bespaart u veel ergernis en extra kosten.
Omdat wij niet de eigenaar van uw bedrijf zijn en dus niet emotioneel betrokken, staan wij er objectief in en adviseren reëel. Wij zorgen voor de beste oplossing in uw belang, die niet alleen over geld gaat, maar vooral ook over uzelf en uw mensen.
Vaststelling waarde van uw bedrijf
Voor de vaststelling van de waarde worden diverse methoden gehanteerd. Variërend van de zogenaamde ‘intrinsieke waarde methode’ tot aan de ‘discounted cash flow methode’, te weten contant gemaakte kasstromen. De uitkomsten verschillen hemelsbreed, daarom stemmen we allereerst de te hanteren methode af met de koper/verkoper. Dit voorkomt miscommunicatie en teleurstelling achteraf. Het verifiëren van de financiële verwachtingen en doelstellingen vooraf, voorkomt onder andere dat na maanden van onderhandelingen de besprekingen worden afgebroken, met alle kosten van dien.
Verder spelen er zaken als motivatie en urgentie en of er synergie te behalen valt door bijvoorbeeld integratie van systemen, technieken, mensen en gebouwen.
Onze rol als dealmaker en ‘verbindingsofficier’
Een zaak kan alleen succesvol zijn als de voordelen voor alle betrokken partijen volkomen duidelijk zijn. Dan bedoelen we niet alleen financieel, maar ook emotioneel en rationeel. Wij ‘spiegelen’ deze mogelijke voordelen, voor zowel verkoper als koper, om de juiste accenten te leggen.
Het heeft bijvoorbeeld weinig zin om uit te roepen (dit is historisch): “ik heb drie zonen en ik wil ze alle drie een miljoen geven, anders doe ik het niet”. De koper heeft uiteraard alleen oog voor de daadwerkelijk te behalen voordelen met uw onderneming en zet deze af tegen de risico’s. Hier stemt de koper zijn voorwaarden en condities op af. Het helpt beslist als uw eigen adviseur deze aspecten zuiver houdt en het proces in goede banen leidt.
Contact over de waardebepaling van uw bedrijf
Wilt u vrijblijvend overleggen over de verschillende opties en wat wij voor u kunnen betekenen bent u van harte welkom. Wij zijn bereikbaar via de telefoonnummers 033 45 46 600 en 06 5337 3312 (buiten kantooruren) en ons e-mailadres klop@corporatefinance.nl. Ons kantoor is gevestigd in Amersfoort. Ook hier ontvangen wij u graag.